mandag 13. januar 2014

Meny uke 3

Forrige ukes meny var en suksess!! Ikke bare fordi maten ble god, men også fordi jeg klarte å planegge godt. Mandagens pai har vært deilig å ha med på skolen. Jeg kuttet opp grønnsaker til paien og fiskesuppen samtidig, og det føltes ikke som noe ekstra arbeid å lage to middager på mandag. Derimot var det fantastisk på tirsdag å bare varme opp suppen så var det middag! På torsdag lagde jeg 1 1/2 middag. Det vil si at jeg satte pizzadeigen til fredagen og satte den til kaldheving. Var veldig spent på det, første gang! Det gikk ikke bra :P

Mandag:

Steinbit med mandellokk og pastinakkpurré


Hvor fantastisk ser ikke dette ut?? Litt usikker på pastinakkpurré, mulig den byttes ut med en rotmos ;)

Tirsdag:

Soppsuppe

Mulig jeg skulle invitert søstern på middag denne dagen, hun elsker soppsuppe!

Til 4 porsjoner:

3 sjarlottløk, hakket
2 fedd hvitløk, hakket
100 g tørket sopp
2 kvister timian
1 bunt persille
1 laubærblad
2 dl portvin
2dl hvitvin
5dl kyllingbuljong
smør
salt, pepper
trøffelolje
300 g kantareller

La løk, hvitløk, tørket sopp og timian frese lett i smør. Legg i persille og laubærblad. Hell på portvin, vin og kullingbuljong. La det småkoke i ca. 30 min, det skal koke inn til ca. halvparten. Sil soppbuljongen.
Kok opp fløten og bland den sammen med soppbuljongen. Smak til med salt, pepper og trøffelolje. Miks med stavmikser til fint skum. Server med nystekte kantareller og ristet brød.

Så ikke at set stod tørket sopp før jeg skrev inn oppskriften her… Må tigge av pappa, han har noen glass stående!

Onsdag:



Torsdag:

Sitron og sesamgrillet laks

Til 4 porsjoner

800 g laks
salt
1/2 ss fennikelfrø
1 ss sesamfrø
1ss sukker
1ss hakket dill
1 sitron

Bland sammen fennikelfrø, sesamfrø og sukker, Rør inn dill. Gni inn laksen men krydderet. Del sitronen. Grill sitronen sammen med laksen, og press over før servering.

Jeg er litt spent på å lage dette i ovnen!

Fredag:

Vi reiser til hytta, så ba blir det nok noe på veien :)

1 kommentar:

Unknown sa...

Vakker blogg du har. Jeg er imponert. Ta gjerne en titt på nettsiden min om tapet Du må fortsette ditt nydelige arbeid =)